Egyéni vállalkozás indítása lépésről lépésre

2024.10.11

EGYÉNI VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

1. Személyes adatok egyeztetése

Egyéni vállalkozást ügyfélkapus azonosítást követően a Webes Ügysegéden keresztül tudunk indítani.

https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/

Első dolgunk az lesz (ha még nem voltunk soha bejelentkezve a felületen), hogy a nyilvántartásban szereplő adatinkat leegyeztessük, illetve megadjunk egy értesítési e-mail címet. Utána a kérelmek között elindítjuk az egyéni vállalkozást, ahol szükséges lesz majd megadni az adóazonosító jelünket.

2. Székhely, telephely

Egyéni vállalkozás indításakor kötelező megjelölni a székhely címet. Ha nem rendelkezel saját ingatlannal, vagy az adott ingatlanban csak résztulajdonnal rendelkezel stb., akkor a további tulajdonos(ok)tól szükséged lesz majd egy székhely-hozzájáruló nyilatkozatra. A székhelyen jól látható módon szerepeltetni kell a neved (akár kiírva, akár egy cégtáblával).

Ha a vállalkozási tevékenységedet ténylegesen nem a székhelyen végzed (vagy egyéb ok miatt szükséges), akkor lehetőséged van telephely címet is a vállalkozásodhoz adni.

3. Tevékenységi kör(ök) kiválasztása

Egyéni vállalkozóként az ÖVTJ (Önálló Vállalkozói Tevékenységek Jegyzéke) kódok közül tudunk választani, melyben segítségünkre van a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara "Kamarai Vállalkozói Információs Rendszer" weboldala, melyet az alábbi linken érhetsz el:

https://kavir.mkik.hu/

Itt tudjuk ellenőrizni, hogy az adott tevékenység végzéséhez konkrétan milyen tevékenységi kört szükséges felvennünk. Mindenképpen választanunk kell egy főtevékenységi kört, mely a vállalkozásunkra leginkább jellemző és emelett még lehetőségünk van egyéb melléktevékenység(ek) kiválasztására is.

4. Engedélyek, bejelentések, végzettségek

Vannak olyan tevékenységi körök, melyek végzéséhez szükséges valamilyen végzettség megléte. Ebben az esetben két lehetőségünk van:

  • vagy szakirányú végzettséggel rendelkező alkalmazottat foglalkoztatunk
  • vagy saját magunk (mint egyéni vállalkozó) rendelkezünk az adott végzettséggel

A különböző tevékenységekre vonatkozó előírásokról, engedélyekről, bejelentésekről, végzettségekről szintén a Kamarai Vállalkozói Információs Rendszer weboldalán tudunk tájékozódni.

https://kavir.mkik.hu/

5. Adózási adatok megadása

Egyéni vállalkozás indítása ingyenes, elektronikusan, ügyfélkapun keresztül indítható. Egyéni vállalkozóként 3 adózási forma közül tudunk választani:

  • KATA
  • Átalányadózás
  • Sima vállalkozói szja szerinti adózás

A számodra legmegfelelőbb adózási forma kiválasztásához mindenképp tanácsos szakember segítségét kérned, hiszen, ha tévedésből vagy esetleges félreértésből adódóan nem a megfelelő adózási módot választod, az sajnos tud kellemetlenségeket okozni, illetve nem is minden esetben korrigálható.

Az adózási adatok megadásánál szükséges kiválasztanunk az áfa-fizetési kötelezettség megállapításának módját vagy nyilatkozhatunk az áfa-mentességről. Itt lesz lehetőségünk többek között pl. közösségi adószám igénylésére, itt tudunk bejelentkezni az új KATA vagy az átalányadózás alá, illetve itt tudjuk megadni a munkavégzés jellegét is (pl. főfoglalkozású vagy heti 36 órát meghaladó munkaviszony melletti stb.).

6. Nyilatkozatok elfogadása

Utolsó mozzanatként a rendszer általi nyilatkozatokat, hozzájárulásokat szükséges elfogadnunk, ez után tudunk továbblépni. Ezt követően lehetőségünk lesz az adatokat egyeztetni, hogy biztos mindent jól adtunk-e meg. Ha mindent rendben találunk, akkor már csak annyi a dolgunk, hogy rákattintsunk a "Bejelentés megtétele" funkcióra. A rendszerből ezt követően letölthetővé válik az igazolás a már élő egyéni vállalkozásunkról.

7. Bankszámla

Fontos még beszélnünk a bankszámlaszámról. Ha alanyi adómentes egyéni vállalkozást indítasz, akkor nem vagy köteles vállalkozói bankszámlát nyitni mindaddig, ameddig be nem lépsz az áfakörbe (vagy alkalmazottad nem lesz). Ugyanakkor, ha a tevékenységi kör vagy a számlák mennyisége indokolja, akkor a könnyebb átláthatóság, kezelhetőség érdekében javasolt vállalkozói bankszámla nyitása.

8. Különböző bejelentések

Ha már él az egyéni vállalkozásod, akkor ne feledkezz meg a különböző bejelentésekről, regisztrációkról:

  • Magyar Kereskedelmi és Iparkamara – 5 napon belül – kamarai hozzájárulás,
  • Építőipari Kivitelező Vállalkozások Regisztrációja (amennyiben releváns),
  • Önkormányzati bejelentkezések (itt mindig az adott Önkormányzatnál érdemes előtte tájékozódni az eljárás módjáról, mert a NAV automatikusan átadja részükre az adatokat és valahol már nem kérik külön beküldeni a bejelentkezést),
  • Ha a tevékenységi körünk engedély- vagy bejelentésköteles, akkor a különböző Hatóságokhoz a bejelentkezés(ek) megtétele,
  • NAV felé 'T1041-es bejelentőlap beküldése stb.

Készült: 2024.10.11.

Jelen írás célja a tájékoztatás, mely tartalmát a legnagyobb gondossággal állítottam össze, azonban az itt szereplő információk nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, ajánlattételnek. Az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogkövetkezményért felelősséget nem vállalok. Jelen tájékoztatás nem helyettesíti a szakemberrel történő előzetes konzultációt, illetve az adott vállalkozásra vonatkozó speciális esetek eldöntését, kiválasztását.